Przejdź do głównej zawartości

Wychowanie w rodzinie ziemiańskiej w XIX i na pocz. XX wieku.

 Trudno będzie uwierzyć młodemu pokoleniu, ale poniższe zasady były kontynuowane i przekazywane  nawet mi- małemu dziecku" jako panience z dobrego domu" przez moją Babcię Zuzannę jeszcze pod koniec XX wieku.

"Zasady dobrego wychowania i właściwych manier " są aktualne do dziś. Niestety, mało kto o tym wie , ponieważ pokolenie dzieci z lat 50tych i późniejszych XX wieku, wychowywało podwórko.

Dbałość o właściwe wychowanie i edukację młodych ludzi, to nie tylko tradycja ale i powołanie do tak odpowiedzialnej misji.  

                                                 
  web blog: Izabella I.

W okresie II Rzeczypospolitej ziemiaństwo należało do elit polskiego społeczeństwa. Mimo zróżnicowania wewnętrznego, mając poczucie odrębności, a nawet wyjątkowości w stosunku do innych grup społecznych, dążyło do zachowania zbiorowej tożsamości. Jedną z kluczowych kwestii w tym zakresie było właściwe wychowanie młodego pokolenia.

15 maja obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Rodzin. To wspaniała sposobność do przypomnienia sobie, jak ważna jest rodzina i do podziękowania za obecność najbliższym. Przy okazji warto też poznać, jak kształtowały się relacje rodzinne w poszczególnych warstwach społecznych.


Podstawowym założeniem każdej rodziny ziemiańskiej było kształtowanie charakteru i umiejętności dzieci od pierwszych lat ich życia. Służyły temu sprawdzone metody, przekazywane z pokolenia na pokolenie, a także zatrudnianie specjalistów od opieki i wychowania. Od takich osób oczekiwano nie tylko odpowiedniego przygotowania pedagogicznego, ale przede wszystkim stosowania w życiu zasad katolickich i nieulegania wpływom politycznym, które byłyby niezgodne z ziemiańską ideologią. Każdy wychowawca był dobierany w sposób niezwykle staranny i do końca swojej kariery pozostawał pod obserwacją, zarówno swoich pracodawców, jak i uczniów, którzy potem odpowiednio go opiniowali. Za właściwy dobór kadry pedagogicznej odpowiadały przede wszystkim matki. Wśród zawodowych guwernerów czasów zaborów nie brakowało przyszłych sław. Jako nauczyciele domowi zatrudniali się: Henryk Sienkiewicz, Stefan Żeromski i Adolf Dygasiński.

Kilkuletnie dzieci pozostawały pod opieką bony, która uczyła je obowiązkowo języka francuskiego, a ponadto angielskiego lub niemieckiego, religii, rachunków, czytania i pisania. Z upływem czasu edukację poszerzano o historię, geografię, a w wypadku chłopców także o łacinę. W bardziej liberalnych domach kładziono też nacisk na rozwój zdolności artystycznych dzieci, jak gra na pianinie czy malarstwo.

W wieku około 10 lat chłopcy, wychowywani do tej pory z dziewczynkami, przechodzili pod kuratelę ojców. Dorastający młodzieńcy kontynuowali naukę najczęściej w szkołach w mieście. Rodzice szukali dla nich renomowanych szkół i internatów gwarantujących rozwój nie tylko intelektualny, lecz także moralny. Miejscem, które miało wybitne znaczenie była Szkoła Podchorążych Rezerwy. Ulubionym zajęciem młodych paniczów, w czasie wolnym od nauki i pracy, były w młodszym wieku grzybobranie, łowienie ryb i zabawa w wojsko, natomiast w przypadku starszych, kilkunastoletnich chłopców – jazda konna i polowania. Ojcowie uczyli swoich dorastających synów prowadzenia gospodarstwa, by w przyszłości umieli należycie zarządzać majątkiem.



W wychowaniu młodych dziewcząt kładziono nacisk na wyeksponowanie ich cech kobiecych i przygotowanie do przyszłych obowiązków żon i matek. Edukacja dziewczynek obejmowała naukę języków, zwłaszcza francuskiego, podstaw historii, geografii, przyrody i literatury. Oprócz tego niezwykle ważne były: umiejętności śpiewu, tańca, gry na fortepianie, prowadzenia ciekawej konwersacji czy pisania listów. Młode panienki uczono też trudnej sztuki zarządzania gospodarstwem domowym. Niektóre z nich brały udział w edukacji dzieci wiejskich i opiece nad najbiedniejszymi rodzinami we wsi.

Polska 1800-1918: Aleksandryjsko - Maryjski Instytut Wychowania Panien

Naczelną zasadą kultury, jaką wpajano dzieciom w polskich domach ziemiańskich, była uprzejmość wobec człowieka każdego stanu, poszanowanie dla starszych członków rodziny i wychowanie w poczuciu odpowiedzialności za osoby potrzebujące.

Hartowanie dziecka oraz zapewnienie mu ruchu miały być skutecznym antidotum na wszelkie dolegliwości i zabezpieczeniem przed chorobami. Dzieci sypiały na twardych siennikach w nieogrzewanych pokojach, a po przebudzeniu polewano je zimną wodą. Ważne też było spędzanie czasu na świeżym powietrzu, czy to w okresie letnim czy zimowym.



Mimo wielu czynników wspólnych, w XIX wieku nie istniał monopolistyczny model wychowania dzieci. W niektórych rodzinach łatwiej przyjmowały się różnego rodzaju nowinki obyczajowe, podczas gdy w innych nie znajdowały one uznania. Jednocześnie można wskazać szereg punktów wspólnych przyjętych w środowisku ziemiańskim, niezależnie od podziałów terytorialnych, politycznych, majątkowych i mentalnych. Jednym z najważniejszych czynników było przywiązanie do religii. W modelu życia rodzinnego powszechne stało się łączenie sprawy narodowej z religią. Obronę polskości utożsamiano z obroną wiary. Wszystkie zajęcia dnia codziennego zaczynano i kończono z Bożym imieniem na ustach. Z tego względu wielu spośród młodych ziemian wybierało stan duchowny. Wychowanie w wierze było przede wszystkim obowiązkiem matek. W każdym zaborze nauka religii pełniła szczególne miejsce w edukacji dzieci.

Równie ważny był ponadzaborowy model obowiązku patriotycznego wychowania młodego pokolenia. Tu również zasadniczą rolę odgrywały matki, które same udzielały swoim pociechom lekcji historii, czytały zakazane przez cenzurę książki, pokazywały rodzinne pamiątki z czasów powstań. Istotne było wspólne, głośne czytanie książek i gazet. W zaciszu dworu dzieci poznawały dzieła Sienkiewicza, Kraszewskiego czy Wyspiańskiego oraz twórczość wybitnych polskich kompozytorów, jak chociażby Fryderyka Chopina.

W wielu domach ziemiańskich zatrudniano prywatnych nauczycieli, by w pierwszych latach nauki uchronić dzieci przed szkolną indoktrynacją. W realiach popowstaniowych edukacja w zakresie treści narodowych całkowicie sprowadzała się do nauczania domowego, w opozycji do treści oficjalnie realizowanych w szkole. W edukacji domowej dziewcząt kładziono nacisk na naukę historii ojczystej, dziejów własnej rodziny, pieśni i wierszy patriotycznych. Na zdecydowanie niższym poziomie przebiegała nauka w zakresie historii powszechnej, geografii i nauk ścisłych.



Kult pracy i trwania na ziemi był jedną z form realizacji obowiązku patriotycznego. Rodzice kładli nacisk na naukę zaradności, samodzielności, oszczędności, pewności własnych przekonań i szacunku dla pracy. Już od najmłodszych lat dzieci były angażowane do wykonywania rożnego rodzaju prac pomocniczych w domu i w gospodarstwie.

Ważną sprawą była również nauka dobrych manier i obyczajów towarzyskich oraz wyrobienie w młodych ludziach poczucia solidarności środowiskowej. Służyły temu zjazdy rodzinne i spotkania towarzyskie. Uroczyście obchodzono wszelkiego rodzaju jubileusze, imieniny, urodziny. Były one znakomitą okazją do zabawy w szerszym gronie, ale również do zacieśnienia więzów międzypokoleniowych. W wieku domach do przygotowań, a potem występów na przyjęciach, angażowano dzieci, które deklamowały wierszyki, grały na pianinie czy brały udział w, popularnych wówczas, przedstawieniach organizowanych w ramach tzw. teatru amatorskiego.

Szczególnym momentem w życiu każdej rodziny było przyjście na świat nowego potomka. Jego narodziny w domu dziadków miały znaczenie symboliczne. W ten sposób dziecko było przyjmowane do rodu i uznawane za dziedzica jego świetności. Dużą wagę przywiązywano do wyboru imienia. Często było ono dziedziczone po dziadkach. Chętnie nadawano też imiona bohaterów narodowych, jak Tadeusz (na część Kościuszki) czy Józef (na pamiątkę księcia Poniatowskiego). Dbano o odpowiedni dobór rodziców chrzestnych, celebrowano chrzest.

W rodzinach oddzielonych granicami zaborów i znacznymi odległościami ogromne znaczenie miała korespondencja. Pozwalała na utrzymanie rodzinnych więzi, gwarantowała poczcie wspólnoty i emocjonalnego bezpieczeństwa. Otrzymywane od krewnych z różnych stron świata listy były skrzętnie przechowywane i odczytywane po latach, przez kolejne pokolenia, jako cenne źródła tworzące historię rodu.

W procesie wychowania dzieci ziemiańskich istotną rolę odgrywały różnego rodzaju wyjazdy, które między innymi miały na celu utrzymanie poczucia narodowej i społecznej wspólnoty. Popularne były wycieczki do miejsc związanych z ważnymi dla naszego kraju wydarzeniami historycznymi oraz miejsc kultu religijnego. Doświadczenia i kontakty zdobyte w czasie podróży utrwalały poczucie jedności Polaków mieszkających w trzech różnych zaborach, uświadamiały istnienie różnic mentalnych, warunków życia i obyczajów ziemiaństwa.

Dom rodzinny, w polskiej tradycji ziemiańsko-arystokratycznej, to wielka praca umysłu i serca ludzi dorosłych. W większości rodzin wychowanie dzieci opierało się na podkreśleniu obowiązków wobec ojczyzny, Boga i wszystkich potrzebujących jako czegoś stałego, naturalnego i oczywistego. Duże znaczenie miało czerpanie wzorów wynikających z bezpośredniego kontaktu z najbliższym otoczeniem. Rozmowy z bliskimi, obserwacja ich zachowania, przysłuchiwanie się rozmowom prowadzonym przez dorosłych były bardzo ważne dla układania sobie obrazu świata przez dzieci. Michał Żółtowski podkreśla, że o tym, co okazało się decydujące w jego dojrzałym życiu, nie były wykłady nauczycieli starannie dobranych przez rodziców czy kontakt z niejedną ciekawą osobowością pośród gości, lecz atmosfera domu. Rodzaj rozmów, lektury czytane wspólnie przy stole, typ dowcipów, zabaw, rozrywek na świeżym powietrzu.

Tekst: Joanna Radziewicz
Fot. polona.pl – domena publiczna

Źródła:

1. Polak-Pałkiewicz, E.: Jak wychowywano dzieci w polskich rodzinach ziemiańskich. Rzeczpospolita z dnia 08.01.2017 (online)
2. Kucharska, I.: O wychowaniu w polskim dworze (pch24.pl).
3. Chorązki M.: Przemiany modelu wychowania dzieci w domach ziemiańskich w XX wieku – wybrane zagadnienia. [W:] Dom, codzienność i święto: ceremonie i tradycje rodzinne : studia historyczno-antropologiczne. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP,
4. Bołdyrew A.: Wzorce wychowania dzieci i młodzieży jako element integrujący kulturę życia rodzinnego polskiego ziemiaństwa w dobie zaborów. Wychowanie w Rodzinie 2011 nr 1, s. 53-85.

Wychowanie w rodzinie ziemiańskiej w XIX i na pocz. XX wieku. 15 maja Międzynarodowy Dzień Rodzin – Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi (nikidw.edu.pl)

Wychowanie w rodzinie ziemiańskiej w XIX i na pocz. XX wieku (cbr.net.pl)


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

WILHELM IWASZKIEWICZ JEDEN Z MNIEJ ZNANYCH POWSTAŃCÓW STYCZNIOWYCH 1863/1864 I MÓJ PRADZIADEK.

  WILHELM  IWASZKIEWICZ Urodzony około  1840 roku Polany- Stempkowszczyzna. Zmarł w 1919 roku w Wilnie, gdzie rodzina zamieszkiwała przy ul. Zakretowej 5 w Wilnie.  Wilhelm, został pochowany na Cmentarzu Bernardyńskim w Wilnie. Rodzicami jego byli: Maciej i Anna. Mieli oni tylko jednego potomka. Z Ksiąg Metrykalnych Wilna:   KSIĘGI  BERNARDYŃSKIE Z CMENTARZA BERNARDYŃSKIEGO ZOSTAŁY ODNALEZIONE W KOŚCIELE pw. św. JAKUBA I FILIPA W WILNIE. pod numerem :ZGON: 1507-1-35 Moje Spostrzeżenie dot. Grobu WILHELMA: Jeśli zachowały się zapisy metrykalne w księgach metrykalnych, to powinny być jeszcze zachowane dodatkowe Rejestry wskazujące lokalizację pochowanej osoby ( tzn : sektor, rząd, itp.). Takie czynności pozwoliły ustalić kto jest rzeczywiście pochowany i można byłoby skupić się na odnowieniu każdego zniszczonego nagrobka ( w tym mało zachowanego)  Archiwalną ciekawostką jest fakt, że w akcie zgonu Wilhelma, podana jest informacja o adresie zamieszkania  mojego Pradziadka wraz jego rodzi

Powiat oszmiański: „Materiały do dziejów ziemi i ludzi" Czesław Jankowski 1898 rok

  Powiat oszmiański : materjały do dziejów ziemi i ludzi Cz. 1 - Radomska Biblioteka Cyfrowa (bc.radom.pl) Powiat oszmiański : materjały do dziejów..., Jankowski, Czesław (..., 1897 | Polona  -  Pawet: Powiat oszmiański: materjały do dziejów ziemi i ludzi. Cz. 2 Powiat oszmiański : materjały do dziejów..., Jankowski, Czesław (..., 1898 | Polona Powiat oszmiański : materjały do dziejów..., Jankowski, Czesław (..., 1900 | Polona Pawet: Мемуары Powiat oszmiański : materjały do dziejów ziemi i ludzi Cz. 1 - Radomska Biblioteka Cyfrowa (bc.radom.pl) W CZĘŚCI DRUGIEJ tej publikacji są  zaprezentowane informacje dot udziału  konkretnych  członków rodziny Iwaszkiewiczów w życiu społecznym i politycznym powiatu oszmiańskiego. "POWIAT OSZMIAŃSKI. II. 17 … . 1) Oryg. w Polanach. 2) Właściciel Smorgoń. 3) Herbu Wadwicz. Siedziba Łodziatów główna w Słonimskiem. 4) Oryg. kredensu — w Polanach. … .  - 264 — Akt generalny stanów W. Ks. Litewskiego konfederacji zawiązanej w Wilnie 1

Rodziny szlacheckie na Litwie w XIX wieku. Rodzina: Hryncewicz, Iwaszkiewicz.

   Aneks Spis wielkich właścicieli ziemskich powiatu wileńskiego około 1885 r. Powiat oszmiański                                                           IWASZKIEWICZ str 272 https://forum.vgd.ru/post/406/83143/p2388066.htm Iwaszkiewicz84  zaśc. Wilianowo (46 dz. – Antoniny z Wojniuszów w 1850) – par. c u d z i e n i s k a; zaśc. Bielica (1830–1843), wieś Ni…? (1855) – par. d e r e w i e ń s k a; m. Graużyszki (1813–1860), zaśc. Dombrowa (1849–1863), Stefaniszki (1843), ok. Wialbutowo (1800–1873), Szczepanowicze (1842–1861), wieś Kazarezy (1828) – par. g r a u ż y s k a; ok. Bryndziszki (1828–1830),  Stępkowszczyzna (1790–1831) , wieś Bobany (1813) – par. g u d o h a j s k a; zaśc. Maszkiszki (1847), Mościszcze (1849– 1855; 10 dz. – Józefa s. Jana oraz jego ż. Marcjanny z  Baranowskich w  1850  r., kupione w 1842), wieś Naruszowce (1813) – par. h o l s z a ń s k a; maj. Migule (z wsiami: Migule [chłopi: Lepiecha, Pietrykiewicz, Polak], Bazary [chłopi: Charkiewicz, Choronżyk, Dziecewic

Co jest przedmiotem tego bloga. Genealogia i Archiwalia o Iwaszkiewiczach herbu Trąby zawołanie Brzezina.

Mam na imię Izabella Iwaszkiewicz-Richter, jestem administratorem tej witryny Rodu Iwaszkiewiczów herbu Trąby zawołanie Brzezina z rodzinnymi koligacjami rodów Hryncewiczów (*Gryncewiczów), Narutowiczów i Załuskich.   " Szlachcicem jest ten, kto szlachetność ma w swym sercu i przoduje innym obywatelom siłą ducha, ofiarnością i pracą dla społeczeństwa "   - Jest to moje życiowe motto. Moje badania genealogiczne dotyczą gałęzi: Krzysztofa Iwaszkiewicza dziedzica  dóbr Polany Stempkowszczyzna - 1681 rok.  LINIA JANA IWASZKIEWICZA (z 1864 roku). Przodkowie moi, za udział członków Rodziny w Powstaniu Styczniowym 1863 roku , zostali pozbawieni szlachectwa oraz swych  dóbr  POLANY STEMPKOWSZCZYZNA. JAN IWASZKIEWICZ w 1864 roku , stanął na rozprawie sądowej o rozpoznanie sprawy o szlachectwo Rodu Iwaszkiewiczów, aby udokumentować  przed Jego Cesarską Mością Wszechrosyjskiego Senatu Rządzącego dla Zebrania Delegatów Szlachty w Wilnie,  szlachectwo Rodziny Iwaszkiewiczów herbu Trąby ,

STĘPKOWSZCZYZNA W OSZMIANIE. PRZEDMIEŚCIA, ZAŚCIANEK -FOLWARKI.

Facebook DANE I CIEKAWOSTKI POCHODZĄ Z GRUPY  PUBLICZNEJ - FB  "GENEALOGIA OSZMIAŃSKA" Ашмянская генеалогія/Genealogia oszmiańska | Facebook  . ZAŁOŻYŁ JĄ VASYL JURSZA - HISTORYK I AUTOR KSIĄŻEK O OSZMIAŃSKIM KRAJU  Genealogia oszmiańska (oszmianszczyzna.pl) GENEALOGIA OSZMIAŃSKA to publiczna  grupa aktywnych i kreatywnych członków na FB, do której należę aby pogłębiać moją wiedzę na temat moich Przodków oraz rodzinnych koligacji.  Moi Przodkowie czynnie uczestniczyli w życiu lokalnym Oszmian na przełomie dziejów. Odnajduję szereg materiałów o ich aktywnym i społecznym zaangażowaniu w sprawy dotyczące ojczyzny, rodziny czy spraw ważnych dla dobra ogółu  -" PRO  BONO PUBLICO".  Bardzo mnie to cieszy, bo poznaję ciągle nowe informacje. malewski.indd (genealogia.lt) Grupowicze są bardzo zaangażowani w publikowanie ciekawych postów -informacji, publikując skany z książek po rosyjsku, zdjęć. Dla mnie trudnością stanowi praca nad właściwym tłumaczeniem większości materiał

IWASZKIEWICZE HERBU TRĄBY ZAWOŁANIE BRZEZINA

  OPIS W polu srebrnym; trzy trąby czarne złączone ustnikami. Jedna ukośnie w prawo, druga ukośnie w lewo, a trzeci na dół. Klejnot: pięć piór strusich                                                               LEGENDA HERBOWA Legenda herbowa opisuje, że Leszkowi Czarnemu podlegał ochrzczony Tatar nazywany Ordyniec ale także nazywano go Jordanem. Dlatego herb ten ma zawołanie "jordan". Pewnego razu Tatar polując z królem, spotkał się z najazdem tatarów. Widząc, że nie ma ucieczki, odezwał się po tatarsku. Szybko uzyskał zaufanie i obiecał im, że monarchę pojmie. Gdy na czele oddziałku zbliżył się do miejsca pobytu polskiego władcy, nagle krzyknął po polsku, niby na psy, "strzeż się oto poganie". Zawiadomieni Polacy rozprawili się z tatarskim działkiem, a następnie rozprawili się i z resztą tatarów. Król w nagrodę za ocalenie dał mu trzy trąbki myśliwskie i herb. HERBOWNI Amfor, Brzeziński, Ciarnowski, Ciążyński, Cyryna, Czaszawski, Czaszyński, Dawidow

Dzień Babci i Dzień Dziadka w Polsce obchodzimy w innym dniu niż na świecie .

Powstanie Styczniowe. W Kijowie Polacy, Ukraińcy i Litwini uczcili pamięć uczestników w 160. rocznicę zrywu niepodległościowego - tvp.info „Idźmy, bijmy Moskali, Świat nas za to pochwali, Walczmy za swą krainę, Pędźmy licho za Dźwinę" 160 lat temu, 22.01.1863 r. wybuchło Powstanie Styczniowe, największy i najdłuższy zryw narodowy przeciwko Imperium Rosyjskiemu. Herb symbolizował złączenie 3 narodów Rzeczypospolitej: Orzeł Biały - Polski, Pogoń - Litwy, Michał Archanioł - Ukrainy Ogłoszone zostało Manifestem Tymczasowego Rządu Narodowego w reakcji na niespodziewanie ogłoszoną w połowie stycznia brankę do armii rosyjskiej w Królestwie Polskim. Przywódcami byli kolejno: Ludwik Mierosławski, Marian Langiewicz, Romuald Traugutt. Zasięgiem objęło Królestwo Polskie, Litwę, Białoruś, część Ukrainy. Miało charakter wojny partyzanckiej, w której stoczono ok. 1200 bitew i potyczek. Wzięło w nim udział ok. 200 000 ludzi. Mimo, że zakończyło się w 1864 r. klęską militarną i po

ROMUALD, ZUZANNA, EDWARD, IWASZKIEWICZE Z ZYGMUSIEM W TLE . WIEŚCI Z GAZETY Z 1931 ROKU " ZIEMIA RADOMSKA"

Na stronie internetowej znajduje się oryginał gazety z 15.03.1931 r., gdzie na jej 6 str. wymienione są nazwiska : Dziadka Romualda, Babci Zuzanny i wujka Edka Iwaszkiewicz.  Mój Tatuś - Zygmunt Iwaszkiewicz 15 kwietnia 1931 roku przyszedł na świat w Radomiu. Dokładnie miesiąc po ukazaniu się artykułu w gazecie.   Gazeta Radomska   z 1931 r. Ziemia Radomska, 1931, R. 4, nr 61 - Radomska Biblioteka Cyfrowa (bc.radom.pl) C-49-1931-61-0001-1.djvu,   ... Radom, Niedziela dnia 15 marca 1931 ,.. Roll IV. ł ;, . Wychodzi codziennie oprócz dni poświątecznych.   ZIEMIA RADOMSKA;  Kto   do    wysłał życzenia Pana Marszałka 1   W dniu wczorajszym przez pośred nictwo redakcji naszej w dalszym ciągu  przesłały życzenia na pocztówce do Dostojnego Solenizanta. Pierwszego  Marszałka Polski, Józefa Piłsudskiego następujące instytucje i osoby.  (ciąg dalszy) ".... 1952. Inż. Romuald Iwaszkiewicz, 1953. Zuzanna Iwaszkiewicz. 1954. Edward Iwaszkiewicz .. ." Ziemia Radomska, 1931, R. 4, nr 61 - R

Genealogia oszmiańska. OSZMIANY - POLANY STEMPKOWSZCZYZNA.

  Ашмянская генеалогія/Genealogia oszmiańska | Facebook folwark Stepkowszczyzna, folwark na mapie (powiat oszmiański, województwo wileńskie) (radzima.net)  -  folwark Stepkowszczyzna, folwark na mapie (powiat oszmiański, województwo wileńskie) (radzima.net) Będąc członkiem FB Grupy Genealogia oszmiańska, grzecznościowo otrzymałam ciekawostki dotyczące ówczesnych czasów - obecna mapka, za którą jestem ogromnie wdzięczna. zródło:  Stupkovshchina – Mapy Google KORESPONDENCJA W OBRĘBIE GRUPY. Korespondencja z dnia 16.I.2024 roku O LINIACH, DRZEWACH, ODGAŁĘZIENIACH LINIA PODOLSKA IWASZKIEWICZÓW:  LINIA PODOLSKA IWASZKIEWICZÓW:  DYMITR I MAKARY IWASZKIEWICZE więcej:  CZARNOBYL ZAMEK. (iwaszkiewiczeherbutrabyzawbrzezina.blogspot.com)

3 grudnia 2023 w 45 rocznicę śmierci księdza Józefa Zator Przytockiego. Uroczysta msza. W tle, rodzinne losy Iwaszkiewiczów splecione z księdzem Józefem.

Uroczysta Msza , która miała miejsce 3 XII 2023 roku w KOLEGIACIE - Parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Gdańsku Wrzeszczu, w której  ksiądz Józef Zator-Przytocki był pierwszym powojennym Proboszczem .  Uroczystość zbiegła się z zamówioną w tym dniu intencją mszalną za zmarłych m in: mojego Tatusia ś.p. Zygmunta Iwaszkiewicza.   Poniżej przedstawiam swoją relację z tego uroczystego wydarzenia.   Uroczysta msza 3 XII 2023 w 45 rocznicę śmierci księdza Józefa Zator-Przytockiego cz 2 - YouTube Uroczysta Msza Św. 3 XII 2023 w 45 rocznicę śmierci księdza Józefa Zator-Przytockiego. cz 3 - YouTube Uroczysta msza 3 XII 2023 w 45 rocznicę śmierci księdza Józefa Zator-Przytockiego cz 4. - YouTube W Gdańsku Wrzeszczu w Kolegiacie w Parafii Najświętszego Serca Jezusowego, po Mszy świętej odbył  się krótki występ Solistki i Orkiestry Oddziału Straży Granicznej z Gdańska, który miał miejsce po Mszy Świętej w dniu 3 XII 2023   Zaprezentowano film o Księdzu Józefie. , który można zobaczyć w Polsk